Przejdź do głównej zawartości

Jak Wam minęło MIJANIE?


Wczoraj zakończył się ostatni z poznańskich i przedostatni ze wszystkich projektów tegorocznej edycji Nowej Siły Kuratorskiej. MIJANIE – bo o wydarzeniach spod tego szyldu jest mowa – zaprosiło chętnych do odkrywania kultury w różnych jej wymiarach.
Zdziwili się ci uczestnicy warsztatów prowadzonych przez Artura Pałygę, którzy myśleli, że raz na zawsze zapiszą się w historii literatury. Pozostawiliśmy przechodniów bezrefleksyjnie spacerujących po mieście z wyrazem zdumienia na twarzy po przejeździe Wehikułu (Bez)czasu Sambora Dudzińskiego. Wreszcie – oniemieli po spektaklu Janka Turkowskiego Margarete widzowie, którzy nie spodziewali się nigdy poczuć w teatrze jak w domu. Mamy nadzieję, że udało się naszym artystom – i po trosze nam – uświadomić szerszej publiczności, że doświadczanie, w tym także sztuki, nie jest braniem udziału w czymś raz na zawsze ustanowionym, a raczej polega właśnie na nieustannym wytracaniu, przemijaniu pewnej świadomości i zapełnianiu pustki po niej nową. Arturze, Samborze, Janku, dziękujemy!


Jesteśmy wdzięczni za wszelką udzieloną nam pomoc – władzom Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej oraz Katery Dramatu, Teatru i Widowisk, a także Urzędowi Marszałkowskiemu, z których dotacji pokryliśmy koszty związane z realizacją projektu. Nie udałoby się to także bez tych wszystkich, którzy pomogli nam za pośrednictwem portalu wspieramkulture.pl. Dziękujemy Teatrowi Polskiemu za udostępnienie sali na warsztaty, Nowej Gazowni i Czapski Art Foundation oraz Centrum Sztuki Dziecka za wszelkie wsparcie przy organizacji plenerowej akcji Dźwiękowiązałka oraz Panu Profesorowi Grzegorzowi Ziółkowskiemu za udostępnienie Sali Teatralnej na potrzeby spektaklu Margarete.


Dziękujemy najserdeczniej i Wam, drodzy Odbiorcy, za udział w naszych propozycjach. Uczestnicząc w naszym projekcie przedstawiliście się jako ludzi żądni wiedzy – teraz czas na nas. Przypominamy raz jeszcze, z kim mieliście do czynienia i przedstawimy się Wam my – kuratorki – po raz pierwszy.




Sambor Dudziński – aktor teatralny, wokalista i kompozytor, multiinstrumentalista, z zawodu aktor-lalkarz. Obecnie realizuje własne projekty na scenach teatralnych i muzycznych. Laureat wielu nagród za rolę Jima Morrisona i współtworzenie muzyki w spektaklu Morrison/Śmiercisyn (XXVI Ogólnopolski Festiwal Teatrów Lalek, Opole 2013; XXII Festiwal Prapremier, Bydgoszcz 2013; ZŁOTA MASKA 2013). Podczas Przeglądu Piosenki Aktorskiej w 2014 r. otrzymał prestiżowe wyróżnienia: Dyplom Mistrzowski i statuetkę Tukana, przyznawane przez Kapitułę Nagrody im. Aleksandra Bardiniego za całokształt twórczości, ze szczególnym uwzględnieniem spektaklu Król Dawid Live!.


Artur Pałyga – dramatopisarz, dramaturg, reportażysta. Laureat konkursu dramaturgicznego Metafory Rzeczywistości organizowanego przez Teatr Polski w Poznaniu (2009) roku oraz Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej (2013), autor książki „Kołchoz imienia Adama Mickiewicza. Reportaże z Białorusi”. Pracował jako konsultant programowy w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej oraz dramaturg w Teatrze Polskim w Bydgoszczy. Obecnie pracuje w Teatrze Śląskim w Katowicach. Animator Teatru Tekstu im. Teodora Sixta przy Teatrze Polskim w Bielsku-Białej oraz moderator wielu warsztatów dramatopisarskich, m.in. SPAM-u w ramach Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port w Gdyni oraz Pracowni Podejrzanych Praktyk Teatralnych zorganizowanej przy Teatrze Powszechnym w Warszawie (we współpracy z Małgorzatą Sikorską-Miszczuk) . Felietonista portalu e-teatr.pl, czasopisma „Przyjaciel Pies” oraz bloger.



Janek Turkowski – menedżer kultury, reżyser, twórca autorskich projektów teatralnych, koordynator kontaktów zagranicznych Ośrodka Teatralnego Kana, członek Komisji Artystycznej Przeglądu Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT. Pracuje w Ośrodku Teatralnym Kana od 2000 roku. Jego spektakl Margarete prezentowany był na wielu zagranicznych festiwalach m.in. w Wielkiej Brytanii na Norfolk & Norwich Festival, Kanadzie na SummerWorks Performance Festival, Progress Festival, Rhubarb Festival, Irlandii na Dublin Theatre Festival, Belgii na Festivaaalllala, Holandii na Festival Noorderzon, Niemczech na Festival MIKRO MAKRO czy w Austrii na Festival UNDERGROUND CITY XXI Lab Factory.


Kuratorki:





Joanna Grześkowiak – poznanianka, absolwentka kulturoznawstwa i potencjalna teatrolożka. Na co dzień pracuje w Ministerstwie Głupich Kroków, bo lubi błądzić i odnajdywać drogę do celu. W teatrze często powtarza pod nosem magiczne zdanie: „Jakoś to przeżyję”. W kwestii warzyw kieruje się żelazną logiką: czekolada jest zrobiona z kakaowca. Kakaowiec to drzewo. Drzewo to roślina, a więc czekolada liczy się jako sałatka.



Agnieszka Misiewicz – miłośniczka teatru formy (bo ten potrafi ją ciągle zaskakiwać), choć i tak najwięcej czasu, z powodów zawodowych, spędza w operze. Wnioskopisarka, organizatorka najróżniejszych działań okołoteatralnych, współpracowniczka wielu festiwali i instytucji kultury. Zafascynowana performatywnym wymiarem języka migowego, małymi kroczkami wprowadza go do świata teatru. Trochę Matka Teresa, trochę Joanna d’Arc.


Joanna Żabnicka – poetka o ambicjach dramatopisarskich, adeptka Pracowni Podejrzanych Praktyk Teatralnych przy Teatrze Powszechnym w Warszawie. Wkrótce ukaże się jej debiutancki tomik „Ogrodnicy z Marly” wydany nakładem WBPiCAK w Poznaniu. Lubi zmyślać, narzekać i śmiać się do rozpuku. Zodiakalnie jest stworzeniem kawo-, kawiarnio- i wzruszeniolubnym.

Komentarze